Intervisie: leren en groeien in een veilige reflectieruimte

Intervisie is voor mij een reflectieruimte: een plek waar je kwetsbaar mag zijn, vragen mag stellen en eerlijk mag kijken naar je eigen handelen.

Intervisie: leren en groeien in een veilige reflectieruimte

Toen ik net begon als mediator, heb ik veel intervisies bijgewoond. Niet omdat het moest, maar omdat ik merkte hoeveel er te leren valt in dit mooie vak. Elke intervisie gaf me nieuwe inzichten: over mijn manier van werken, over hoe collega’s dilemma’s benaderen, en vooral over mezelf.

Wat intervisie mij heeft gebracht.

In trainingen leer je methoden en technieken. Maar in intervisie gaat het om de vragen die daar vaak niet aan bod komen:

  • Wat doet een bepaalde casus eigenlijk met míj?
  • Welke patronen neem ik mee in mijn manier van begeleiden?
  • Hoe zien anderen mijn stijl en interventies?

Door dit met collega’s te onderzoeken, ontdekte ik hoe waardevol het is om niet alleen met partijen in conflict, maar ook met jezelf in gesprek te zijn.

Een concreet voorbeeld van intervisie als reflectieruimte

Ik bracht ooit een casus in waarin ik mij erg verantwoordelijk voelde om partijen naar een oplossing te leiden. In de intervisie vroegen collega’s: “Waarom leg jij die verantwoordelijkheid bij jezelf neer?”

Die vraag raakte me. Ik realiseerde me dat ik soms te hard werkte, terwijl mediation juist gaat over ruimte laten aan de ander. Dat inzicht heeft mijn manier van werken blijvend veranderd.

Samen leren in reflectieruimte

Intervisie is voor mij een reflectieruimte: een plek waar je kwetsbaar mag zijn, vragen mag stellen en eerlijk mag kijken naar je eigen handelen. Het is geen luxe of verplicht nummer, maar een investering in je vakmanschap én in jezelf.
Iedere keer opnieuw merk ik intervisie scherpt mijn blik, vergroot mijn bewustzijn en geeft me handvatten die ik direct kan inzetten in mijn werk.

Uitnodiging intervisie

Omdat ik zelf heb ervaren hoeveel intervisie kan betekenen, nodig ik je van harte uit om aan te sluiten. De nieuwe data vind je hier: Intervisie voor mediators…

Intervisie is niet alleen een manier om je registratie bij te houden, maar vooral een kans om samen te leren en te groeien in dit bijzondere vak.

Maya-Mediation-Contact

Neem direct contact op met Maya Toneva

Nieuws & Blogs

Lees de actualiteiten

Psychologische veiligheid, meer dan een modewoord

We hebben het er vaak over: teams moeten 'veilig' zijn. Maar wat bedoelen we daar eigenlijk mee? Gaat het over aardig zijn? Over elkaar sparen?...
Nu lezen about Psychologische veiligheid, meer dan een modewoord

Intervisie: leren en groeien in een veilige reflectieruimte

Toen ik net begon als mediator, heb ik veel intervisies bijgewoond. Niet omdat het moest, maar omdat ik merkte hoeveel er te leren valt in...
Nu lezen about Intervisie: leren en groeien in een veilige reflectieruimte

Gehoord worden is iets anders dan je zin krijgen

We kennen het allemaal: dat gevoel dat je niet écht gehoord wordt. Alsof 'serieus genomen worden' pas lukt wanneer de ander jouw voorstel overneemt of...
Nu lezen about Gehoord worden is iets anders dan je zin krijgen

MfN & ADR geregistreerd mediator

Zakelijke bril én menselijke touch

Mediation voorkomt langdurig ziekteverzuim

Met mediation houd je zelf de regie over de uitkomst

Ik verzorg mediation bij

Maya-Mediation-Mediation-Arbeidsconflicten

Arbeidsconflicten

1 Op de 4 ziekmeldingen is het gevolg van een arbeidsconflict. Dat kost veel tijd, geld én zorgt voor veel stress. Met arbeidsmediation kun je in de meeste gevallen tot een voor alle partijen passende oplossing komen. De relatie wordt hersteld of er wordt op z`n minst respectvol afscheid van elkaar genomen. Beide partijen kunnen in ieder geval verder.

Maya-Mediation-Klavertje-groen

Conflicten in teams

Teamconflicten kunnen de werksfeer en effectiviteit van het bedrijf ernstig aantasten. Met teammediation bouw je aan wederzijds respect binnen het team, bepalen de teamleden zelf wat voor hen een oplossing is en leren ze beter communiceren. Hierdoor kunnen ze toekomstbestendig samenwerken.

Maya-Mediation-Interculturele-geschillen

Interculturele geschillen

Verschillen in taal, cultuur en gewoontes kunnen leiden tot onbegrip, misverstanden en soms zelfs conflicten. Met interculturele mediation help ik om de cultuurkloof te dichten en elkaar beter te begrijpen. Hierdoor ontstaat begrip en respect en worden werkrelaties hersteld en de communicatie genormaliseerd.

Maya-Mediation-Mediation-Zakelijke-Mediation
Maya-Mediation-Zakelijke-Mediation-voor-familiebedrijven-Grijs

Zakelijke mediation

Zakelijke mediation in familiebedrijven biedt een gestructureerd proces om conflicten aan te pakken die ontstaan door het samenspel van zakelijke en persoonlijke belangen. Spanningen rondom bedrijfsvoering, opvolging, of verschillen in visie kunnen een bedreiging vormen voor zowel de bedrijfscontinuïteit als de familierelaties.

Maya-Mediation-Klavertje-vier

Prediation®

Bij Prediation® gaat het over voorkomen dat je in de toekomst mediation nodig hebt. Prediation® is een methode waarbij je met een nieuwe samenwerkingspartner (of werknemer) uitgebreid het gesprek aangaat en meningen over te verwachten scenario`s bespreekt en afspreekt hoe je daar mee om wilt gaan. Dit leidt tot een gedeelde visie en duidelijkheid over de toegevoegde waarde van jullie onderlinge samenwerking. Bovendien voorkom je zo conflicten omdat meningen toch uiteen blijken te liggen.

Daarnaast kun je bij mij terecht voor

Intervisie voor bedrijven

Intervisie is een manier om met collega's of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk met als doel het eigen en gezamenlijke functioneren te verbeteren. Met mijn intervisiebegeleiding geef ik je team de tools om zelf samen casu te analyseren en ervan te leren. Dat vergt leren hoe het werkt en samen oefenen en daar begeleid ik ze in.

Intervisie voor mediators

Als intervisiebegeleider voor mediators begeleid ik intervisiegesprekken tussen mediators die in hun vak willen groeien. In regelmatige sessies bespreken we casu waar de deelnemers in hun praktijk tegenaan zijn gelopen en trekken hier lessen uit. We analyseren de situatie en geven feedback op de gevolgde strategie. Alles met doel om te leren en het de volgende keer beter te doen.