Intervisie voor bedrijven

Ik verzorg als MfN mediator ook intervisies.

MfN & ADR geregistreerd mediator

Zakelijke bril én menselijke touch

Mediation voorkomt langdurig ziekteverzuim

Met mediation houd je zelf de regie over de uitkomst

Wat is intervisie?

Intervisie is een manier om met collega's of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk met als doel het eigen en gezamenlijke functioneren te verbeteren.

Als intervisor/ intervisiebegeleider begeleid ik jullie intervisie waardoor je er het maximale uithaalt en tegelijkertijd leert het in de toekomst zelfstandig te faciliteren. Mijn rol heeft een aantal aspecten:

  • De inhoud van de casus
  • Het volgen van de procedure
  • Het begeleiden van de interactie

Om intervisie echt waardevol te laten zijn is het zaak om goede casu in te brengen en eventueel te kiezen voor de casus die het meest leeft in de groep. Dat deel begeleid ik, maar ik bemoei me verder niet met de keuze voor een onderwerp. Jullie weten zelf het beste waar je het meest van leert.

Ik pak wel een duidelijke rol in het vasthouden aan de gekozen intervisiemethode en het begeleiden van de interactie. Een belangrijk deel van intervisie is namelijk de vraag achter de vraag helder krijgen en daar zal ik dan ook scherp op zijn.

Ik houd daarnaast strak vast aan de geboden structuur waardoor we samen naar een concreet eindresultaat werken waarin iedereen gezien en gehoord is. Daarom ben ik ook streng op respectvol en ondersteunend met elkaar omgaan in een intervisie. Het doel is dat deelnemers zich kwetsbaar op durven stellen en om dat te kunnen (blijven) doen creëer ik een open en leerzaam leerklimaat in de groep. Confronteren mag (moet zelfs), maar altijd respectvol zodat iedereen zijn zegje durft te doen en er ruimte is voor de gevoelens die boven komen drijven. Ook die dragen namelijk bij aan de inzichten.

Wist je dat in organisaties die regelmatig aan intervisie doen een hoger kennisniveau heerst en dat de werknemers een sterkere band met elkaar hebben? Dit resulteert in betere samenwerking en hogere effectiviteit.

Wanneer kies je voor intervisie?

Intervisie is toepasbaar in verschillende situaties. Het doel is altijd om te professionaliseren door inzicht te krijgen in je eigen denken en handelen en kennis te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Je kunt het inzetten bij individuele casu (‘Dit is me gebeurd en ik heb zo gehandeld, had dat beter gekund?’ Of ‘ik vind het moeilijk om nee te zeggen. Hoe kan ik dit wel doen?’) maar ook om samen na te denken over bedrijfsbrede problemen. Bijvoorbeeld wanneer een project in de soep dreigt te lopen omdat afspraken niet nagekomen worden (bijvoorbeeld over kwaliteit) of omdat de communicatie met bepaalde afdelingen of externe samenwerkingspartners stroef verloopt. Maar ook over hoe jullie bepaalde kosten beter in de hand kunnen houden.

Mijn rol als intervisor/ intervisiebegeleider

Het idee achter mijn intervisiebegeleiding is niet om eenmalig een probleem te helpen oplossen, maar om je team de tools te geven om voortaan samen dit soort casu te bespreken en er lessen uit te trekken. Maar dat vergt natuurlijk leren hoe het werkt en samen oefenen.

Ik help ze als intervisiebegeleider dan ook om:

  • Op te starten door ze te leren hoe ze casu methodisch kunnen bespreken
  • Een open leerklimaat te creëren waarin de leden zich kwetsbaar durven op te stellen en elkaar kritisch opbouwend ondersteunen
  • Intervisiemethodes in te brengen die passen bij de casu en de leerbehoeftes van de groep
  • Intervisie te oefenen waardoor ze het zelfstandig kunnen blijven toepassen op toekomstige uitdagingen

Zo creëren we een duurzaam resultaat. Het is bovendien gebleken dat werknemers die intervisievaardigheden hebben die vaardigheden ook in hun dagelijkse werk inzetten. Dit zorgt ervoor dat ze betere relaties met hun collega`s opbouwen en in het algemeen meer kennis hebben over hun vak en inzicht in hun handelen. Wat hun professionaliteit ten goede komt.

Informatie aanvragen

Vraag meer informatie aan over intervisie.

Ik ben Maya Toneva

Ik ben Maya Toneva, van oorsprong Bulgaarse, maar sinds 1990 woon ik in Nederland. Vanuit mijn HR-achtergrond en persoonlijke ervaringen ben ik mediator geworden en help daarmee vooral (semi-)overheidsinstanties bij het oplossen van allerlei conflicten. Zodat er weer goed samengewerkt kan worden of er respectvol afscheid genomen wordt. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een combinatie van sterk procesmatig begeleiden, scherp zijn op de kern van het verhaal en veel oog voor de menselijke kant van het conflict.

Maya-Mediation-Contact

Testimonials

Hieronder lees je de verhalen van een aantal van mijn cliënten.

Anoniem

Maya is een deskundige mediator en heeft kennis van verschillende gebieden die ze gericht kan inzetten gedurende gesprekken. Verder is Maya een flexibel en open persoon. Ze durft de kritische vragen te stellen om verder te komen in het proces. Het was prettig om met Maya samen te werken.

Wilma

Ik heb de gesprekken bij jou in eerste instantie als zeer zwaar ervaren, maar door jou rustige uitstraling en de juiste vraagstelling aan beide partijen werd alles kalmer en helderder. Ik kan nu weer gaan opbouwen. Dank je wel voor je betrokkenheid en openheid.

Elzerieke

“Verdiepen en anderzijds af en toe begrenzen of pauzeren.”

Sem

“Maya nam de tijd om mijn perspectief volledig te begrijpen.”

Plan een intakegesprek

Intervisie is in veel bedrijven zinvol. Je leert van elkaar, borgt zo kennis en kennisoverdracht en bouwt tegelijkertijd aan een sterker team.

Wil je eens kennismaken en bespreken welke mogelijkheden ik zie voor intervisie binnen jouw organisatie? Neem daarom gerust contact op om een vrijblijvend en kosteloos kennismakingsgesprek in te plannen.

Intervisie voor mediators

Als intervisiebegeleider voor mediators begeleid ik intervisiegesprekken tussen mediators die in hun vak willen groeien. In regelmatige sessies bespreken we casu waar de deelnemers in hun praktijk tegenaan zijn gelopen en trekken hier lessen uit. We analyseren de situatie en geven feedback op de gevolgde strategie. Alles met doel om te leren en het de volgende keer beter te doen.