Laat je communicatiestijl voor je werken

In ons dagelijkse contact communiceren we wat af. Niet alleen mondeling en schriftelijk, maar ook met onze lichaamstaal. In dit blog leert u wat uw persoonlijke communicatiestijl is én hoe u die van een ander herkent en voor u laat werken.

Laat je communicatiestijl voor je werken

In ons dagelijkse contact communiceren we wat af. Niet alleen mondeling en schriftelijk, maar ook met onze lichaamstaal. In dit blog leert u wat uw persoonlijke communicatiestijl is én hoe u die van een ander herkent en voor u laat werken.

Eigen stijl

Iedereen heeft een communicatiestijl waarin hij of zij zich het prettigst voelt. Er zijn vier basisstijlen, elk met hun eigen variaties. Mensen met dezelfde communicatiestijl communiceren het makkelijkst met elkaar, ze begrijpen elkaar het beste. Het goede nieuws is dat u andere communicatiestijlen, net als een taal, kunt aanleren.

De vier basisstijlen komen voor in alle culturen en leeftijdsgroepen en zijn gelijk verdeeld over mannen en vrouwen. Elke stijl heeft zijn eigen voorkeuren in woordgebruik, volume en toon, gedrag en lichaamshouding.

Wat bedoelt ‘ie nou?

Wanneer u iemand ontmoet met een andere communicatiestijl dan uzelf, spreekt die persoon als het ware een taal die u niet helemaal beheerst. U begrijpt de grote lijnen wel, maar de details raken ‘lost in translation’. U kunt zich voorstellen dat dit een bron van misverstanden en zelfs conflicten kan zijn.

  

Stijl herkennen

U kunt de verschillende communicatiestijlen onder andere herkennen aan de ruimte die iemand inneemt tijdens een gesprek (grote gebaren), gezichtsuitdrukking (open boek of pokerface) en de toon en het volume van de stem. Hieronder vindt u voor elke communicatiestijl een korte omschrijving. 

Promotor

Personen met de Promotorstijl kenmerken zich door hun enthousiasme. Hun aandacht is daar waar actie is en ze zijn altijd op zoek naar nieuwe, opwindende situaties. Plezier maken is belangrijk en ze brengen graag leven in de brouwerij. Op de werkvloer is de Promotor een prettige collega en een gedreven manager. Zijn of haar kracht is werken vanuit ideeën. Er is meestal minder aandacht voor structuur en planning.

Controler

Collega`s met de controllerstijl zijn erg taak- en resultaatgericht en letten minder op gevoel. Van zichzelf, maar ook van anderen. Controllers zijn onafhankelijk en ambitieus, hebben veel zelfvertrouwen en houden ervan om dingen te organiseren. Ze zijn erg gefocust op de grote lijn en de bijhorende taken en verliezen daardoor soms de menselijke details uit het oog. Door hun planmatige aanpak en gevoel voor overzicht boeken ze altijd resultaat en vinden collega`s het makkelijk ze als leider te accepteren.

Analyser

De Analyser wikt en weegt alle feitelijke gegevens voordat hij of zij tot actie overgaat. Ze denken vooral in feiten, abstractie en concepten en minder in gevoelens en gevolgen voor relaties. Iemand met deze communicatiestijl komt over als aarzelend en bedachtzaam. Iemand met deze stijl floreert in adviserende functies of functies met een duidelijke structuur, vaste regels en procedures. Collega`s vragen vaak advies aan Analytici als ze feiten of zaken op een rij willen krijgen.

Supporter

Mensen die de Supporter-stijl toepassen komen over als een makkelijk en vriendelijk persoon. Supporters tonen oprechte belangstelling voor anderen waardoor hem of haar een verzoek weigeren, zelfs als dit tegen uw eigen belangen ingaat, erg lastig is. Op de werkvloer houdt de Supporter rekening met anderen en vindt hij of zij het belangrijk om aardig gevonden te worden. Een Supporter krijgt graag heldere structuur en instructie, zodat er geen fouten gemaakt worden waar anderen misschien last van hebben.

Meer weten?

Wil je meer weten over de verschillende communicatiestijlen en hoe u ze kunt toepassen op de werkvloer om uw team te motiveren en de sfeer optimaal te houden? Ik vertel u er graag meer over. Bel me via 06 20 18 63 26 of mail me op maya@mayamediation.nl.

 

Maya-Mediation-Contact

Neem direct contact op met Maya Toneva

Nieuws & Blogs

Lees de actualiteiten

Laat je communicatiestijl voor je werken

In ons dagelijkse contact communiceren we wat af. Niet alleen mondeling en schriftelijk, maar ook met onze lichaamstaal. In dit blog leert u wat uw...
Nu lezen about Laat je communicatiestijl voor je werken

Loopt u wel eens tegen de (communicatie-)muur op?

Veelgehoorde klachten in mediation zijn: “Ik heb het gevoel dat ik tegen een muur praat” “Ik heb toch duidelijk aangegeven wat ik bedoel?” Klinkt dit...
Nu lezen about Loopt u wel eens tegen de (communicatie-)muur op?

Wanneer kiest u voor pre-mediation?

In elk bedrijf en in elke organisatie komen conflicten voor. Meestal zijn ze klein en worden ze gemakkelijk opgelost. Maar soms blijven kleine conflicten sudderen,...
Nu lezen about Wanneer kiest u voor pre-mediation?

MfN & ADR geregistreerd mediator

Zakelijke bril én menselijke touch

Mediation voorkomt langdurig ziekteverzuim

Met mediation houd je zelf de regie over de uitkomst

Ik verzorg mediation bij

Maya-Mediation-Mediation-Arbeidsconflicten

Arbeidsconflicten

1 Op de 4 ziekmeldingen is het gevolg van een arbeidsconflict. Dat kost veel tijd, geld én zorgt voor veel stress. Met arbeidsmediation kun je in de meeste gevallen tot een voor alle partijen passende oplossing komen. De relatie wordt hersteld of er wordt op z`n minst respectvol afscheid van elkaar genomen. Beide partijen kunnen in ieder geval verder.

Maya-Mediation-Klavertje-groen

Conflicten in teams

Teamconflicten kunnen de werksfeer en effectiviteit van het bedrijf ernstig aantasten. Met teammediation bouw je aan wederzijds respect binnen het team, bepalen de teamleden zelf wat voor hen een oplossing is en leren ze beter communiceren. Hierdoor kunnen ze toekomstbestendig samenwerken.

Maya-Mediation-Interculturele-geschillen

Interculturele geschillen

Verschillen in taal, cultuur en gewoontes kunnen leiden tot onbegrip, misverstanden en soms zelfs conflicten. Met interculturele mediation help ik om de cultuurkloof te dichten en elkaar beter te begrijpen. Hierdoor ontstaat begrip en respect en worden werkrelaties hersteld en de communicatie genormaliseerd.

Daarnaast kun je bij mij terecht voor

Intervisie voor bedrijven

Intervisie is een manier om met collega's of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk met als doel het eigen en gezamenlijke functioneren te verbeteren. Met mijn intervisiebegeleiding geef ik je team de tools om zelf samen casu te analyseren en ervan te leren. Dat vergt leren hoe het werkt en samen oefenen en daar begeleid ik ze in.

Intervisie voor mediators

Als intervisiebegeleider voor mediators begeleid ik intervisiegesprekken tussen mediators die in hun vak willen groeien. In regelmatige sessies bespreken we casu waar de deelnemers in hun praktijk tegenaan zijn gelopen en trekken hier lessen uit. We analyseren de situatie en geven feedback op de gevolgde strategie. Alles met doel om te leren en het de volgende keer beter te doen.