Loopt u wel eens tegen de (communicatie-)muur op?
Veelgehoorde klachten in mediation zijn:
- “Ik heb het gevoel dat ik tegen een muur praat”
- “Ik heb toch duidelijk aangegeven wat ik bedoel?”
Klinkt dit bekend? In alle relaties, of dit nu met een collega of leidinggevende is of thuis met uw eigen partner, kunt u tegen deze Communicatiemuur aanlopen. Maar hoe komt dit? Waarom begrijpen we elkaar niet altijd?
De Communicatiemuur
Het begrip ‘Communicatiemuur’ is in 1993 door Deveaux en De Sadeleer geïntroduceerd. Ze beschrijven met dit model hoe lastig het is om communicatie goed te laten verlopen en op welke punten het mis kan gaan.
Hoe werkt de Communicatiemuur
Ieder mens heeft zijn eigen communicatiestijl en vindt dat de ‘normale’ manier om met elkaar te communiceren. Pas als we het gevoel krijgen tegen een muur te praten, beginnen we ons af te vragen wat er aan de hand is. Waarom doet die persoon niet wat ik hem vraag? Begrijpt hij me niet? Het Communicatiemuur-model laat zien op welke plaatsen in de onderlinge communicatie problemen kunnen ontstaan.
Bedoeld ≠ gezegd
Iets bedoelen is niet hetzelfde als iets zeggen. Met alles wat we zeggen hebben we een bepaalde bedoeling. Maar die bedoeling spreken we niet altijd uit. Zo kan de vraag ‘Wil je de auto voltanken?’ als achterliggende bedoeling hebben dat de benzinetank bijna leeg is, maar ook dat de vrager tanken vervelend vindt en graag wil dat de ander het doet. Hij of zij vraagt dan eigenlijk om hulp. Een misverstand ontstaat dan snel, want misschien is de vrager wel net langs het tankstation gekomen en ontstaat nu irritatie bij degene aan wie de vraag gesteld wordt. ‘Dat had je toch prima net zelf kunnen doen?’
Gezegd ≠ gehoord
Dat je iets gezegd hebt, betekent niet dat de ontvanger hetzelfde hoort. De ander hoort de vrager zeggen ‘Wil je de auto voltanken?’, maar hij denkt te horen ‘Wil je de auto nú voltanken?’. Dit klinkt als een opdracht, terwijl de vrager eigenlijk om hulp vraagt.
Gehoord ≠ begrepen
Stel dat de ontvanger de vraag heeft gehoord als ‘Wil je nú de auto voltanken?’. Maar ‘nú’ komt hem helemaal niet uit. Zijn antwoord is dan waarschijnlijk ‘nu niet’, terwijl de vrager om hulp vroeg maar niet specifiek aangaf wanneer. Dit kan bij beide personen irritatie veroorzaken. De vraagsteller krijgt het gevoel niet gehoord te worden en de ontvanger heeft het gevoel dat hij een opdracht krijgt.
Begrepen ≠ akkoord
Zelfs als de ontvanger de vraag wel heeft begrepen, betekent dit niet automatisch dat hij akkoord gaat met je vraag en dat hij gaat doen wat je vraagt. Vaak moet de vraag nog een (aantal) keer herhaald worden voordat de hulp uiteindelijk wordt gegeven.
Akkoord ≠ gedaan
Hier zit vaak het grootste misverstand en deze kom ik vaak tegen bij arbeidsmediation. Dat iemand toezegt iets te doen betekent niet dat het ook gedaan wordt. Dit kan resulteren in een conflict. Het Communicatiemuur-model is dan een handig hulpmiddel om samen te ontdekken waar het mis is gegaan, weer in gesprek te raken en begrip voor elkaar te krijgen.
Loopt u een keer tegen de (Communicatie-)muur aan? Gebruik dan het model en onderzoek op welke punten het misgaat. Dan kan veel irritatie en zelfs conflicten voorkomen.
Loopt u wel eens tegen de (communicatie-)muur op?
Neem direct contact op met Maya Toneva
Nieuws & Blogs
Lees de actualiteiten
Laat je communicatiestijl voor je werken
Loopt u wel eens tegen de (communicatie-)muur op?
Wanneer kiest u voor pre-mediation?
Ik verzorg mediation bij
Arbeidsconflicten
1 Op de 4 ziekmeldingen is het gevolg van een arbeidsconflict. Dat kost veel tijd, geld én zorgt voor veel stress. Met arbeidsmediation kun je in de meeste gevallen tot een voor alle partijen passende oplossing komen. De relatie wordt hersteld of er wordt op z`n minst respectvol afscheid van elkaar genomen. Beide partijen kunnen in ieder geval verder.
Conflicten in teams
Teamconflicten kunnen de werksfeer en effectiviteit van het bedrijf ernstig aantasten. Met teammediation bouw je aan wederzijds respect binnen het team, bepalen de teamleden zelf wat voor hen een oplossing is en leren ze beter communiceren. Hierdoor kunnen ze toekomstbestendig samenwerken.
Interculturele geschillen
Verschillen in taal, cultuur en gewoontes kunnen leiden tot onbegrip, misverstanden en soms zelfs conflicten. Met interculturele mediation help ik om de cultuurkloof te dichten en elkaar beter te begrijpen. Hierdoor ontstaat begrip en respect en worden werkrelaties hersteld en de communicatie genormaliseerd.
Daarnaast kun je bij mij terecht voor
Intervisie voor bedrijven
Intervisie is een manier om met collega's of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk met als doel het eigen en gezamenlijke functioneren te verbeteren. Met mijn intervisiebegeleiding geef ik je team de tools om zelf samen casu te analyseren en ervan te leren. Dat vergt leren hoe het werkt en samen oefenen en daar begeleid ik ze in.
Intervisie voor mediators
Als intervisiebegeleider voor mediators begeleid ik intervisiegesprekken tussen mediators die in hun vak willen groeien. In regelmatige sessies bespreken we casu waar de deelnemers in hun praktijk tegenaan zijn gelopen en trekken hier lessen uit. We analyseren de situatie en geven feedback op de gevolgde strategie. Alles met doel om te leren en het de volgende keer beter te doen.