Loopt u wel eens tegen de (communicatie-)muur op?

In alle relaties, of dit nu met een collega of leidinggevende is of thuis met uw eigen partner, kunt u tegen deze Communicatiemuur aanlopen. Maar hoe komt dit? Waarom begrijpen we elkaar niet altijd?

Loopt u wel eens tegen de (communicatie-)muur op?

Veelgehoorde klachten in mediation zijn:

  • “Ik heb het gevoel dat ik tegen een muur praat”
  • “Ik heb toch duidelijk aangegeven wat ik bedoel?”

Klinkt dit bekend? In alle relaties, of dit nu met een collega of leidinggevende is of thuis met uw eigen partner, kunt u tegen deze Communicatiemuur aanlopen. Maar hoe komt dit? Waarom begrijpen we elkaar niet altijd?

De Communicatiemuur

Het begrip ‘Communicatiemuur’ is in 1993 door Deveaux en De Sadeleer geïntroduceerd. Ze beschrijven met dit model hoe lastig het is om communicatie goed te laten verlopen en op welke punten het mis kan gaan.

Hoe werkt de Communicatiemuur

Ieder mens heeft zijn eigen communicatiestijl en vindt dat de ‘normale’ manier om met elkaar te communiceren. Pas als we het gevoel krijgen tegen een muur te praten, beginnen we ons af te vragen wat er aan de hand is. Waarom doet die persoon niet wat ik hem vraag? Begrijpt hij me niet? Het Communicatiemuur-model laat zien op welke plaatsen in de onderlinge communicatie problemen kunnen ontstaan.

Bedoeld ≠ gezegd

Iets bedoelen is niet hetzelfde als iets zeggen. Met alles wat we zeggen hebben we een bepaalde bedoeling. Maar die bedoeling spreken we niet altijd uit. Zo kan de vraag ‘Wil je de auto voltanken?’ als achterliggende bedoeling hebben dat de benzinetank bijna leeg is, maar ook dat de vrager tanken vervelend vindt en graag wil dat de ander het doet. Hij of zij vraagt dan eigenlijk om hulp. Een misverstand ontstaat dan snel, want misschien is de vrager wel net langs het tankstation gekomen en ontstaat nu irritatie bij degene aan wie de vraag gesteld wordt. ‘Dat had je toch prima net zelf kunnen doen?’

Gezegd ≠ gehoord

Dat je iets gezegd hebt, betekent niet dat de ontvanger hetzelfde hoort. De ander hoort de vrager zeggen ‘Wil je de auto voltanken?’, maar hij denkt te horen ‘Wil je de auto nú voltanken?’. Dit klinkt als een opdracht, terwijl de vrager eigenlijk om hulp vraagt.

Gehoord ≠ begrepen

Stel dat de ontvanger de vraag heeft gehoord als ‘Wil je nú de auto voltanken?’. Maar ‘nú’ komt hem helemaal niet uit. Zijn antwoord is dan waarschijnlijk ‘nu niet’, terwijl de vrager om hulp vroeg maar niet specifiek aangaf wanneer. Dit kan bij beide personen irritatie veroorzaken. De vraagsteller krijgt het gevoel niet gehoord te worden en de ontvanger heeft het gevoel dat hij een opdracht krijgt.

Begrepen ≠ akkoord

Zelfs als de ontvanger de vraag wel heeft begrepen, betekent dit niet automatisch dat hij akkoord gaat met je vraag en dat hij gaat doen wat je vraagt. Vaak moet de vraag nog een (aantal) keer herhaald worden voordat de hulp uiteindelijk wordt gegeven.

Akkoord ≠ gedaan

Hier zit vaak het grootste misverstand en deze kom ik vaak tegen bij arbeidsmediation. Dat iemand toezegt iets te doen betekent niet dat het ook gedaan wordt. Dit kan resulteren in een conflict. Het Communicatiemuur-model is dan een handig hulpmiddel om samen te ontdekken waar het mis is gegaan, weer in gesprek te raken en begrip voor elkaar te krijgen.

Loopt u een keer tegen de (Communicatie-)muur aan? Gebruik dan het model en onderzoek op welke punten het misgaat. Dan kan veel irritatie en zelfs conflicten voorkomen.

Loopt u wel eens tegen de (communicatie-)muur op?

Maya-Mediation-Contact

Neem direct contact op met Maya Toneva

Nieuws & Blogs

Lees de actualiteiten

Laat je communicatiestijl voor je werken

In ons dagelijkse contact communiceren we wat af. Niet alleen mondeling en schriftelijk, maar ook met onze lichaamstaal. In dit blog leert u wat uw...
Nu lezen about Laat je communicatiestijl voor je werken

Loopt u wel eens tegen de (communicatie-)muur op?

Veelgehoorde klachten in mediation zijn: “Ik heb het gevoel dat ik tegen een muur praat” “Ik heb toch duidelijk aangegeven wat ik bedoel?” Klinkt dit...
Nu lezen about Loopt u wel eens tegen de (communicatie-)muur op?

Wanneer kiest u voor pre-mediation?

In elk bedrijf en in elke organisatie komen conflicten voor. Meestal zijn ze klein en worden ze gemakkelijk opgelost. Maar soms blijven kleine conflicten sudderen,...
Nu lezen about Wanneer kiest u voor pre-mediation?

MfN & ADR geregistreerd mediator

Zakelijke bril én menselijke touch

Mediation voorkomt langdurig ziekteverzuim

Met mediation houd je zelf de regie over de uitkomst

Ik verzorg mediation bij

Maya-Mediation-Mediation-Arbeidsconflicten

Arbeidsconflicten

1 Op de 4 ziekmeldingen is het gevolg van een arbeidsconflict. Dat kost veel tijd, geld én zorgt voor veel stress. Met arbeidsmediation kun je in de meeste gevallen tot een voor alle partijen passende oplossing komen. De relatie wordt hersteld of er wordt op z`n minst respectvol afscheid van elkaar genomen. Beide partijen kunnen in ieder geval verder.

Maya-Mediation-Klavertje-groen

Conflicten in teams

Teamconflicten kunnen de werksfeer en effectiviteit van het bedrijf ernstig aantasten. Met teammediation bouw je aan wederzijds respect binnen het team, bepalen de teamleden zelf wat voor hen een oplossing is en leren ze beter communiceren. Hierdoor kunnen ze toekomstbestendig samenwerken.

Maya-Mediation-Interculturele-geschillen

Interculturele geschillen

Verschillen in taal, cultuur en gewoontes kunnen leiden tot onbegrip, misverstanden en soms zelfs conflicten. Met interculturele mediation help ik om de cultuurkloof te dichten en elkaar beter te begrijpen. Hierdoor ontstaat begrip en respect en worden werkrelaties hersteld en de communicatie genormaliseerd.

Maya-Mediation-Mediation-Prediation

Prediation®

Bij Prediation® gaat het over voorkomen dat je in de toekomst mediation nodig hebt. Prediation® is een methode waarbij je met een nieuwe samenwerkingspartner (of werknemer) uitgebreid het gesprek aangaat en meningen over te verwachten scenario`s bespreekt en afspreekt hoe je daar mee om wilt gaan. Dit leidt tot een gedeelde visie en duidelijkheid over de toegevoegde waarde van jullie onderlinge samenwerking. Bovendien voorkom je zo conflicten omdat meningen toch uiteen blijken te liggen.

Daarnaast kun je bij mij terecht voor

Intervisie voor bedrijven

Intervisie is een manier om met collega's of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk met als doel het eigen en gezamenlijke functioneren te verbeteren. Met mijn intervisiebegeleiding geef ik je team de tools om zelf samen casu te analyseren en ervan te leren. Dat vergt leren hoe het werkt en samen oefenen en daar begeleid ik ze in.

Intervisie voor mediators

Als intervisiebegeleider voor mediators begeleid ik intervisiegesprekken tussen mediators die in hun vak willen groeien. In regelmatige sessies bespreken we casu waar de deelnemers in hun praktijk tegenaan zijn gelopen en trekken hier lessen uit. We analyseren de situatie en geven feedback op de gevolgde strategie. Alles met doel om te leren en het de volgende keer beter te doen.