Wanneer kiest u voor pre-mediation?
In elk bedrijf en in elke organisatie komen conflicten voor. Meestal zijn ze klein en worden ze gemakkelijk opgelost. Maar soms blijven kleine conflicten sudderen, waardoor ze uitgroeien tot onoverkomelijke verschillen die niet meer zo gemakkelijk uitgepraat kunnen worden.
Als een conflict nog niet geëscaleerd is, is pre-mediation een goede manier om escalatie te voorkomen en de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen.
Oorzaken
Conflicten kunnen veel verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld miscommunicatie, botsende ego`s, onduidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden, maar ook een te hoge werkdruk of gebrek aan waardering. Vooral bij werknemers die zich niet makkelijk uitspreken kunnen kleine irritaties in de loop van de tijd flink uitgroeien. Het worden dan enorme struikelblokken die de werksfeer verpesten en de productiviteit negatief beïnvloeden. Natuurlijk kunt u dan nog de stap naar mediation nemen, maar in dit geval is het motto ‘hoe eerder, hoe beter’. Niets doen is geen oplossing. De kans is dan groot dat zo`n situatie wel escaleert en resulteert in ziekteverzuim of zelfs het vertrek van gewaardeerde collega`s.
Voorbeeld
Conflicten hebben vaak een onschuldige aanleiding. Er ontstaat bijvoorbeeld irritatie omdat een collega stelselmatig afspraken negeert, zoals het bijvullen van de papierlade van de printer zodra je die leegmaakt of het om de beurt uitruimen van de afwasmachine. Natuurlijk geen zaken op leven en dood, maar dit soort ergernissen hebben de neiging zich op te stapelen en uit te groeien tot grote ergernissen. Vooral als collega`s cynisch en respectloos reageren op verzoeken om toch aan de afspraak te voldoen. Het resultaat is negativiteit, stress, verlies van productiviteit of uiteindelijk zelfs verzuim.
Pre-mediation
Pre-mediation is mediation die plaatsvindt voordat het conflict daadwerkelijk uit de hand loopt. In de meeste gevallen komt men dan snel weer tot elkaar, want tot echte ruzie is het nog niet gekomen. Het principe is verder wel gelijk aan normale mediation; de partijen gaan onder mijn begeleiding in gesprek, ontdekken welke beweegredenen de ander heeft en leren elkaar zo beter begrijpen. Ik stuur actief aan op van elkaar leren, uitspreken hoe men wel met elkaar wil omgaan en daar afspraken over maken. Die afspraken leggen we vast en de partijen kunnen elkaar daar, indien nodig, op aanspreken.
Resultaat
Uw medewerkers leren zich kwetsbaar op te stellen en begrip voor elkaar te hebben. Ze zien dat uitspreken wat je wel of niet prettig vindt positieve resultaten geeft. Dit versterkt niet alleen het teamgevoel, maar verhoogt ook het werkplezier, voorkomt ziekteverzuim en heeft een positieve invloed op uw productiviteit. Een win-win-situatie voor iedereen.
Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem gerust vrijblijvend contact met Maya Toneva op voor een kennismaking: 06 21 58 78 87
Neem direct contact op met Maya Toneva
Nieuws & Blogs
Lees de actualiteiten
Laat je communicatiestijl voor je werken
Loopt u wel eens tegen de (communicatie-)muur op?
Wanneer kiest u voor pre-mediation?
Ik verzorg mediation bij
Arbeidsconflicten
1 Op de 4 ziekmeldingen is het gevolg van een arbeidsconflict. Dat kost veel tijd, geld én zorgt voor veel stress. Met arbeidsmediation kun je in de meeste gevallen tot een voor alle partijen passende oplossing komen. De relatie wordt hersteld of er wordt op z`n minst respectvol afscheid van elkaar genomen. Beide partijen kunnen in ieder geval verder.
Conflicten in teams
Teamconflicten kunnen de werksfeer en effectiviteit van het bedrijf ernstig aantasten. Met teammediation bouw je aan wederzijds respect binnen het team, bepalen de teamleden zelf wat voor hen een oplossing is en leren ze beter communiceren. Hierdoor kunnen ze toekomstbestendig samenwerken.
Interculturele geschillen
Verschillen in taal, cultuur en gewoontes kunnen leiden tot onbegrip, misverstanden en soms zelfs conflicten. Met interculturele mediation help ik om de cultuurkloof te dichten en elkaar beter te begrijpen. Hierdoor ontstaat begrip en respect en worden werkrelaties hersteld en de communicatie genormaliseerd.
Daarnaast kun je bij mij terecht voor
Intervisie voor bedrijven
Intervisie is een manier om met collega's of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk met als doel het eigen en gezamenlijke functioneren te verbeteren. Met mijn intervisiebegeleiding geef ik je team de tools om zelf samen casu te analyseren en ervan te leren. Dat vergt leren hoe het werkt en samen oefenen en daar begeleid ik ze in.
Intervisie voor mediators
Als intervisiebegeleider voor mediators begeleid ik intervisiegesprekken tussen mediators die in hun vak willen groeien. In regelmatige sessies bespreken we casu waar de deelnemers in hun praktijk tegenaan zijn gelopen en trekken hier lessen uit. We analyseren de situatie en geven feedback op de gevolgde strategie. Alles met doel om te leren en het de volgende keer beter te doen.