06 21 58 78 87maya@mayamediation.nl

Blogs & Nieuws

Wanneer kiest u voor pre-mediation?

In elk bedrijf en in elke organisatie komen conflicten voor. Meestal zijn ze klein en worden ze gemakkelijk opgelost. Maar soms blijven kleine conflicten sudderen, waardoor ze uitgroeien tot onoverkomelijke verschillen die niet meer zo gemakkelijk uitgepraat kunnen worden.

Als een conflict nog niet geëscaleerd is, is pre-mediation een goede manier om escalatie te voorkomen en de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen.

Oorzaken

Conflicten kunnen veel verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld miscommunicatie, botsende ego`s, onduidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden, maar ook een te hoge werkdruk of gebrek aan waardering. Vooral bij werknemers die zich niet makkelijk uitspreken kunnen kleine irritaties in de loop van de tijd flink uitgroeien. Het worden dan enorme struikelblokken die de werksfeer verpesten en de productiviteit negatief beïnvloeden. Natuurlijk kunt u dan nog de stap naar mediation nemen, maar in dit geval is het motto ‘hoe eerder, hoe beter’. Niets doen is geen oplossing. De kans is dan groot dat zo`n situatie wel escaleert en resulteert in ziekteverzuim of zelfs het vertrek van gewaardeerde collega`s.

Voorbeeld

Conflicten hebben vaak een onschuldige aanleiding. Er ontstaat bijvoorbeeld irritatie omdat een collega stelselmatig afspraken negeert, zoals het bijvullen van de papierlade van de printer zodra je die leegmaakt of het om de beurt uitruimen van de afwasmachine. Natuurlijk geen zaken op leven en dood, maar dit soort ergernissen hebben de neiging zich op te stapelen en uit te groeien tot grote ergernissen. Vooral als collega`s cynisch en respectloos reageren op verzoeken om toch aan de afspraak te voldoen. Het resultaat is negativiteit, stress, verlies van productiviteit of uiteindelijk zelfs verzuim.

Pre-mediation

Pre-mediation is mediation die plaatsvindt voordat het conflict daadwerkelijk uit de hand loopt. In de meeste gevallen komt men dan snel weer tot elkaar, want tot echte ruzie is het nog niet gekomen. Het principe is verder wel gelijk aan normale mediation; de partijen gaan onder mijn begeleiding in gesprek, ontdekken welke beweegredenen de ander heeft en leren elkaar zo beter begrijpen. Ik stuur actief aan op van elkaar leren, uitspreken hoe men wel met elkaar wil omgaan en daar afspraken over maken. Die afspraken leggen we vast en de partijen kunnen elkaar daar, indien nodig, op aanspreken.

Resultaat

Uw medewerkers leren zich kwetsbaar op te stellen en begrip voor elkaar te hebben. Ze zien dat uitspreken wat je wel of niet prettig vindt positieve resultaten geeft. Dit versterkt niet alleen het teamgevoel, maar verhoogt ook het werkplezier, voorkomt ziekteverzuim en heeft een positieve invloed op uw productiviteit. Een win-win-situatie voor iedereen.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem gerust vrijblijvend contact met Maya Toneva op voor een kennismaking: 06 21 58 78 87

Direct contact opnemen? Bel 06-21 58 78 87 of stuur een e-mail aan maya@mayamediation.nl. Contact
Maya Mediation
Copyright 2021 | Deze website is gerealiseerd door Echelon Creations Echelon Creations