Wanneer kiest u voor pre-mediation?

Als een conflict nog niet geëscaleerd is, is pre-mediation een goede manier om escalatie te voorkomen en de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen.

Wanneer kiest u voor pre-mediation?

In elk bedrijf en in elke organisatie komen conflicten voor. Meestal zijn ze klein en worden ze gemakkelijk opgelost. Maar soms blijven kleine conflicten sudderen, waardoor ze uitgroeien tot onoverkomelijke verschillen die niet meer zo gemakkelijk uitgepraat kunnen worden.

Als een conflict nog niet geëscaleerd is, is pre-mediation een goede manier om escalatie te voorkomen en de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen.

Oorzaken

Conflicten kunnen veel verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld miscommunicatie, botsende ego`s, onduidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden, maar ook een te hoge werkdruk of gebrek aan waardering. Vooral bij werknemers die zich niet makkelijk uitspreken kunnen kleine irritaties in de loop van de tijd flink uitgroeien. Het worden dan enorme struikelblokken die de werksfeer verpesten en de productiviteit negatief beïnvloeden. Natuurlijk kunt u dan nog de stap naar mediation nemen, maar in dit geval is het motto ‘hoe eerder, hoe beter’. Niets doen is geen oplossing. De kans is dan groot dat zo`n situatie wel escaleert en resulteert in ziekteverzuim of zelfs het vertrek van gewaardeerde collega`s.

Voorbeeld

Conflicten hebben vaak een onschuldige aanleiding. Er ontstaat bijvoorbeeld irritatie omdat een collega stelselmatig afspraken negeert, zoals het bijvullen van de papierlade van de printer zodra je die leegmaakt of het om de beurt uitruimen van de afwasmachine. Natuurlijk geen zaken op leven en dood, maar dit soort ergernissen hebben de neiging zich op te stapelen en uit te groeien tot grote ergernissen. Vooral als collega`s cynisch en respectloos reageren op verzoeken om toch aan de afspraak te voldoen. Het resultaat is negativiteit, stress, verlies van productiviteit of uiteindelijk zelfs verzuim.

Pre-mediation

Pre-mediation is mediation die plaatsvindt voordat het conflict daadwerkelijk uit de hand loopt. In de meeste gevallen komt men dan snel weer tot elkaar, want tot echte ruzie is het nog niet gekomen. Het principe is verder wel gelijk aan normale mediation; de partijen gaan onder mijn begeleiding in gesprek, ontdekken welke beweegredenen de ander heeft en leren elkaar zo beter begrijpen. Ik stuur actief aan op van elkaar leren, uitspreken hoe men wel met elkaar wil omgaan en daar afspraken over maken. Die afspraken leggen we vast en de partijen kunnen elkaar daar, indien nodig, op aanspreken.

Resultaat

Uw medewerkers leren zich kwetsbaar op te stellen en begrip voor elkaar te hebben. Ze zien dat uitspreken wat je wel of niet prettig vindt positieve resultaten geeft. Dit versterkt niet alleen het teamgevoel, maar verhoogt ook het werkplezier, voorkomt ziekteverzuim en heeft een positieve invloed op uw productiviteit. Een win-win-situatie voor iedereen.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem gerust vrijblijvend contact met Maya Toneva op voor een kennismaking: 06 21 58 78 87

Maya-Mediation-Contact

Neem direct contact op met Maya Toneva

Nieuws & Blogs

Lees de actualiteiten

Laat je communicatiestijl voor je werken

In ons dagelijkse contact communiceren we wat af. Niet alleen mondeling en schriftelijk, maar ook met onze lichaamstaal. In dit blog leert u wat uw...
Nu lezen about Laat je communicatiestijl voor je werken

Loopt u wel eens tegen de (communicatie-)muur op?

Veelgehoorde klachten in mediation zijn: “Ik heb het gevoel dat ik tegen een muur praat” “Ik heb toch duidelijk aangegeven wat ik bedoel?” Klinkt dit...
Nu lezen about Loopt u wel eens tegen de (communicatie-)muur op?

Wanneer kiest u voor pre-mediation?

In elk bedrijf en in elke organisatie komen conflicten voor. Meestal zijn ze klein en worden ze gemakkelijk opgelost. Maar soms blijven kleine conflicten sudderen,...
Nu lezen about Wanneer kiest u voor pre-mediation?

MfN & ADR geregistreerd mediator

Zakelijke bril én menselijke touch

Mediation voorkomt langdurig ziekteverzuim

Met mediation houd je zelf de regie over de uitkomst

Ik verzorg mediation bij

Maya-Mediation-Mediation-Arbeidsconflicten

Arbeidsconflicten

1 Op de 4 ziekmeldingen is het gevolg van een arbeidsconflict. Dat kost veel tijd, geld én zorgt voor veel stress. Met arbeidsmediation kun je in de meeste gevallen tot een voor alle partijen passende oplossing komen. De relatie wordt hersteld of er wordt op z`n minst respectvol afscheid van elkaar genomen. Beide partijen kunnen in ieder geval verder.

Maya-Mediation-Klavertje-groen

Conflicten in teams

Teamconflicten kunnen de werksfeer en effectiviteit van het bedrijf ernstig aantasten. Met teammediation bouw je aan wederzijds respect binnen het team, bepalen de teamleden zelf wat voor hen een oplossing is en leren ze beter communiceren. Hierdoor kunnen ze toekomstbestendig samenwerken.

Maya-Mediation-Interculturele-geschillen

Interculturele geschillen

Verschillen in taal, cultuur en gewoontes kunnen leiden tot onbegrip, misverstanden en soms zelfs conflicten. Met interculturele mediation help ik om de cultuurkloof te dichten en elkaar beter te begrijpen. Hierdoor ontstaat begrip en respect en worden werkrelaties hersteld en de communicatie genormaliseerd.

Daarnaast kun je bij mij terecht voor

Intervisie voor bedrijven

Intervisie is een manier om met collega's of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk met als doel het eigen en gezamenlijke functioneren te verbeteren. Met mijn intervisiebegeleiding geef ik je team de tools om zelf samen casu te analyseren en ervan te leren. Dat vergt leren hoe het werkt en samen oefenen en daar begeleid ik ze in.

Intervisie voor mediators

Als intervisiebegeleider voor mediators begeleid ik intervisiegesprekken tussen mediators die in hun vak willen groeien. In regelmatige sessies bespreken we casu waar de deelnemers in hun praktijk tegenaan zijn gelopen en trekken hier lessen uit. We analyseren de situatie en geven feedback op de gevolgde strategie. Alles met doel om te leren en het de volgende keer beter te doen.